News > General News

US State Dept names Russian disinformation sites: Global Research, News Front...

(1/2) > >>

Mr. Bill:
Trump's State Department has outed a network of Russian disinformation/propaganda websites.  Specifically named in the news briefing is the well-known Global Research (which is frequently reprinted in ZeroHedge and many other sites), and several others.

We have dozens of links to Global Research articles/reprints in posts here on TSP Forum.

US State Department, Global Engagement Center, 8/5/20: Briefing With Special Envoy Lea Gabrielle On the GEC Special Report: Pillars of Russia’s Disinformation and Propaganda Ecosystem

--- Quote ---...Russia is playing a significant role in creating and spreading disinformation and propaganda around many topics.

For example, recently, you may have seen in the media that Russia is using proxy sites to disseminate disinformation specifically about COVID.

The GEC has found this to be true.

But COVID-19 is not the only topic that Russia is spreading false information about. Proxy sites are only part of a much larger ecosystem of disinformation.

So our report draws on publicly available information to detail for the international public what we view as the five pillars of Russian disinformation.

These are: Number one, official government communications; number two, state-funded global messaging; three, cultivation of proxy sources; four, weaponization of social media; and the fifth pillar is cyber-enabled disinformation.

So this full combination of platforms and tactics constitutes an ecosystem in which the different elements reinforce each other.

And the interaction between the different elements creates a media multiplier effect that amplifies false narratives. ...

...the report provides in-depth insight on Russia’s use of proxy sites, a tactic that until recently has not been a focus for many, because of the heavy public concentration on social media manipulation and malicious cyber activity.

These proxy sites serve as critical connective tissue within the broader ecosystem. We found that they promote disinformation in support of the Kremlin’s goals, they’re often promoted directly by the Russian Government, and they push specific disinformation narratives that are picked up by other parts of the ecosystem.

The report provides detailed profiles of seven of these proxy sites, but there are many, many more. ...
--- End quote ---

The full report is supposed to be released online at, but I haven't found it yet.


 Trump has not done much to change the makeup of many agencies which many people would like him to do.

 Other than that, I had never considered the State Dept, FBI etc a primary source of information without checking with what other sources have to say. Nothing coming from those sources has ever been particularly noteworthy and neither do many believe any of the Russia gate narratives which this seems like another one. Many people rather think the FBI etc is a disinfo source

Mr. Bill:

--- Quote from: surfivor on August 06, 2020, 12:08:46 PM --- Trump has not done much to change the makeup of many agencies which many people would like him to do.

--- End quote ---

This is the person you're criticizing.  She was appointed to this position on 2/7/19.

@StateDept Appoints Former Fox News Correspondent and USN Vet Lea Gabrielle as Counter-Propaganda Chief

Her official bio at the State Dept is here.


--- Quote from: Mr. Bill on August 06, 2020, 01:16:13 PM ---This is the person you're criticizing.  She was appointed to this position on 2/7/19.

@StateDept Appoints Former Fox News Correspondent and USN Vet Lea Gabrielle as Counter-Propaganda Chief

Her official bio at the State Dept is here.

--- End quote ---

 I don't care, I don't know who she is or how she could be compromised. The Russiagate hoax is the oldest BS going

 The state department has never done anything that has caught my attention, impressed me etc

Mr. Bill:
A small group in Portland burned one or possibly two Bibles and an American flag.  Then the Russians got hold of the story.

8/11/20: A Portland Bible burning, a Russian news agency and a story too good to check out
Original in New York Times
Republished in Seattle Times (in case you can't get past the NYT paywall)

--- Quote ---...A few protesters among the many thousands appear to have burned a single Bible — and possibly a second — for kindling to start a bigger fire. None of the other protesters seemed to notice or care.

Yet in the rush to paint all the protesters as Bible-burning zealots, few of the politicians or commentators who weighed in on the incident took the time to look into the story’s veracity, or to figure out that it had originated with a Kremlin-backed video news agency. And now, days later, the Portland Bible burnings appear to be one of the first viral Russian disinformation hits of the 2020 presidential campaign. ...

The Russian technique is a kind of information laundering, akin to money laundering. Stories originate with Russian-backed news sites, some of them directly connected to Moscow’s spy agencies, officials and experts said. They are then picked up by Americans on social media or in domestic news outlets, and their origins quickly become obscured. Often, by the time a story reaches most of its American audience, there is little to indicate that it was created to fuel grievances and deepen political divisions.

Some of the news outlets used by Russia are well known, like RT, the Kremlin-financed operation whose video news agency, Ruptly, put out the video of the Bible burning. Others are more obscure, including some directly connected to Russia’s spy agencies, and are used to actively test themes and stories to see which ones play best.

Some stories are tailored to appeal to conservatives, others to an audience that might be best described as the alt-left. Many of them are made to exacerbate racial tensions before the election...

The video on which the story is based came from Ruptly, which regularly streams a live feed from the protests for a few hours each night and then clips together a short video of highlights. The livestream and the clip later edited down by Ruptly shows at least one Bible burning after midnight on Aug. 1, as some protesters were trying to build a fire. Another clip shows what may have been the same Bible or a second one. A small crowd can be seen hanging around, some of the people watching the flames grow higher, but the scene looks and sounds as if it is far from the main action of the protest. ...

Apart from the Ruptly videographer, only one other journalist — a local television reporter — heard about the Bible burning, and noted it with a single sentence buried in a lengthy report on that night’s protests. ...

Ruptly instead made the Bible burning a focus of its protest coverage that night. The news agency tweeted the video twice on Aug. 1 and featured it on its website. In the tweets and text that accompany the video on the agency’s website, the Bible burning is presented as the night’s central event; the flag burning is secondary. RT, the network that runs Ruptly, also wrote an entire story about the Bible burning.

Ruptly and RT then let Twitter take it from there. ...

The Portland video represents the Russian disinformation strategy at its most successful. Take a small but potentially inflammatory incident, blow it out of proportion and let others on the political fringes in the United States or Canada or Europe spread it. ...
--- End quote ---

The article also discusses a disinformation campaign regarding the downing of an airliner over Ukraine:

--- Quote ---...In some instances, a straight line can be traced from the GRU-run operations to American websites that promote conspiracy theories. One such story appeared in January, when InfoBrics claimed a whistleblower had revealed that British spies and Ukraine’s former president, Petro Poroshenko, had orchestrated the downing of a Malaysia Airlines flight over eastern Ukraine...

The story was produced by a research fellow at the Center for Syncretic Studies, a think tank in Serbia that is similarly believed to have ties to Russian intelligence. The article was then published by InfoBrics. In turn, it was picked up by The Duran, an independent website based in Cyprus that often spreads Russian disinformation. ...

The article jumped from The Duran to popular American conspiracy sites, such as ZeroHedge and RedPill.Institute. By the time it was spreading on social media, there was little to indicate its origins: A Times analysis found 287 tweets that matched the exact text of The Duran’s headline, “Ukrainian Whistleblower Reveals MH-17 Tragedy was Orchestrated by Poroshenko and British Secret Service.” Yet 166 of the tweets linked to ZeroHedge; only 40 linked to The Duran. ...
--- End quote ---


[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version